Dag 24 Bandelier en Tent Rocks

donderdag 1 oktober

Angstaanjagend rammelt alles in en aan onze camper als we de gravelweg vanaf de ingang van Kasha Katuwe Tent Rocks (ten zuiden van Santa Fé) naar de trails afrijden. Waar zijn we aan begonnen? Keren kan echter op de smalle, hobbelige weg ook niet, zodat er maar één ding opzit: doorrijden. En zo rammelen, hobbelen en knotsen we bijna een half uur om de vijf mijl af te leggen. Niet voor niets zegt de folder, die we bij de ingang hebben gekregen, dat "Recreational Vehicles (wij dus) are not suggested on the gravel accessroad". Onze moeite blijkt echter niet voor niets.

Kasha Katuwe laat hoogst ongewone rotsen zien in de voorm van de traditionele Tipi's. Sommige hebben nog een soort hoed op. Ook deze rotsen zijn weer zo gevormd door erosie. We wandelen in goed anderhalf uur de Cave Loop Trail en de Canyon Trail. Vooral de laatste is bijzonder. De wandeling voert door een smalle canyon, waar je heel dicht tussen de rotsen door loopt. Het pad klimt over wat rotsblokken en uiteindelijk heb je uitzicht van bovenaf op de bijzondere rotsen, die wittig en oranje afsteken tegen de helderblauwe lucht.

Het bezoek deze middag aan Kasha Katuwe is ons tweede national Monument vandaag. We zijn de dag begonnen in Bandelier NM, waar we ook overnacht hebben. Daar gaat de wandeling weer langs cliffdwellings, waar Pueblo-indianen hebben gewoond. Het tweede deel is een prettige herfstwandeling tussen bomen en langs een beekje tot bij het Alcove House. Je krijgt wel bewondering voor die indianen die hun woningen zo hoog en afgelegen kozen. Job gaat deze keer vier (!) hoge ladders op om dit Alcove House te bekijken.

Trudy houdt het na één ladder voor gezien: de volgende doen haar te veel aan hoge kademuren denken. Hoewel Bandelier een Kasha Katuwe Tent Rocks hemelsbreed niet zo ver van elkaar liggen, rijden wij toch via een omweg over de Interstate 25 van het ene naar het andere park. Dat blijkt sneller dan 'binnendoor' over dirtroads. Na de Tent Rocks slaan we ons kamp op op camping Rancheros de Santa Fé. Morgen gaan we die stad bekijken.
We hebben vandaag 138 mijl gereden.

Populaire posts van deze blog

Dag 2: Denver - Rocky Mountains NP

Dag 10 Cody - Yellowstone

dag 6: Custer Park, Crazy Horse